Tuesday, September 2, 2008

Aku, Terawih dan Bersenam

Siapa kata bulan puasa tak boleh bersenam..keluarkan peluh...ramai orang sempitkan kepala otak hanya fikir bersenam itu melibatkan aktiviti seperti jogging..jadi, mereka fikir bulan-bulan puasa ni tak boleh buat semua benda tuh..

Kalau ikutkan, bulan puasa nila berat badan boleh naik mendadak kalu tak betul-betul jaga..mau tak ye..masa berbuka terus melantak macam seminggu tak makan..masa membeli juadah, semua bentuk,jenis makanan nak sebat..jadinya, tak boleh bersenam, berat badan boleh naik secara tidak disedari..

Solat Terawih..berapa ramai sangat yang sedar solat ini juga merupakan sebahagian daripada bnetuk senaman dalam bulan Ramadan mulia ini..bayangkan, sebanyak 20 rakaat (tambah 3 untuk solat sunat withir) anda perlukan tenaga untuk bergerak menyempurnakan amalan sunat ini..meskipun tak berpeluh (kalau masjid@surau ada aircond) tapi ia boleh menyegarkan badan yang malas dan membkar metabolisme badan selepas menjamu ketika berbuka puasa...

Tapi..tak ramai budak-budak sekarang atau orang dewasa yang rajin nak turun solat terawih..masing-masing dengan agenda tersendiri...walhal, kalau diikutkan masa nila surau dan masjid menjadi seperti 'pesta'..tetamunya tiba-tiba menjadi ramai..kelihatan la budak-budak kecik yang datang..bukan untuk solat tapi 'memeriahkan' suasana..pelbagai majlis dibuat..tadarus Quran, ceramah agama, tak lupa juga antara yang ditunggu..Moreh..menu apa la yang dihidang untuk moreh hari ini..

Aku teringat zaman puasa budak-budak..cukupla seronok..macam-macam benda aku buat masa ni..aku suka datang ke surau..syukur aku kurang 'memeriahkan' suasana surau..aku datang untuk tunaikan tanggungjawab sebagai umat Tuhan..mungkin juga sebab bapak aku sendiri garang..dia sendiri orang surau..

2 comments:

ninot said...

oleh yg demikian,
rajin² ke surau terawih
setahun sekali maaaaaaa..
berkat!

manlukeman said...

aku rajin gak la g..zaman UTM pun rajin gak..hehehehe