Monday, September 8, 2008

Aku dan Orang Kurang Upaya

Gambar ihsan - Hafiz Johari

Semalam..aku saja nak pergi ikut kawan-kawan untuk ada satu tugasan yang cukup popular bila tiba bulan puasa ni..melawat orang susah..lama jugak la nak tunggu YB sorang ni..dekat setengah jam..lepas tu baru la tau silap tempat..ceh

Cukup intro ni..sebenarnya aku nak cerita pasal orang yang aku jumpa ..Nik Fatihah Fatin Nik Ismail, 17...sedap nama dia..budak ni golongan kurang upaya..dijaga oleh Rohani Adam, 40..aku tumpang simpati pada Fatin..tapi aku cukup terkesima dengan Rohani...Biarpun Fatin bukan anak kandungnya, dia masih sanggup menjaganya macam anak sendiri..si Fatin ni ditinggalkan oleh mak kandungnya kepada Rohani ketika umur 8 tahun..terkejut aku dengar cerita si penjaganya ini..apalah agaknya mak kandung si Fatin ni fikir masa dia tinggalkan anaknya ni..

Aku takjub dengan dengan Rohani..meskipun mempunyai empat anak dan hidup dalam kekurangan, Rohani Adam tetap tabah menjaga Fatin.Sifat keibuan yang menebal menyaksikan Rohani yang juga ibu tunggal sanggup menjaga Nik Fatihah yang cacat peng lihatan serta lumpuh sejak ditinggalkan ibunya sembilan tahun lalu.

Kata Rohani, mula-mula ibunya minta tolong jadi selama dua hari..alih-alih lepas itu, langsung tak datang..sampai la sekarang, langsung takda khbar berita dari ibu kandung Fatin..Rohani tau dia masih hidup dan berada di Kota Bharu..cuma jadi tertanya-tanya mengapa si ibu tidak datang menjenguk anaknya..

"Saya tetap bagi pada ibunya semula, saya faham perasaan itu, saya bersedia menghadapinya," jawab Rohani ketika diajukan soalan samaada akan menyerahkan Fatin kepada ib kandungnya yang berkemungkinan secara tiba-tiba datang menuntut anaknya.

Lama aku perhatikan umat Tuhan dua orang ni..sungguhpun Fatin tak boleh bercakap, aku tahu dia seronok dapat kerusi roda..aku tau dia cukup sayang pada Rohani melalui 'bahasa' mata yang ditunjukkan..aku kagum dengan kejadian Tuhan ini yang mempertemukan mereka berdua..mungkin ada hikmah di sebaliknya..

manlukeman: Aku sayang emak aku dan insan bergelar emak@mama@mami@umi@ibu

3 comments:

Unknown said...

tq..man kerana masukkan pix dan story aku dalam blog kau... dan aku kutip semua artikel itu masukkan pula dalam blog aku di bawah tajuk MAN LUKE MAN

manlukeman said...

bereh..no problemo..

wanfai said...

jap off topik... tahun ni kosmo tak buat ke bubur lambuk kat kb?