Friday, September 12, 2008

Aku dan Histeria

Naik hairan bin pelik juga aku semalam bila tiba-tiba kawan aku, Ustaz Mizi kata ada budak sekolah kena histeria..biar betul ni, ke ada orang nak buat lawak sebab tengah lapar berpuasa..dalam bulan-bulan mulia ni pun ada ke 'benda-benda' macam ni..takpa, yang penting, aku buat apa yang sepatutnya..

Aku, Mizi dan Hafiz orang yang terawal sekali sampai ke pintu pagar sekolah ini..memandangkan aku yang paling kecil saiznya, aku la yang kena masuk dalam sekolah untuk 'riki' apa yang berlaku..pemandangan pertama aku tertumpu kepada ke satu sudut bangunan sekolah ini..ramai budak-budak dengan uniform sekolah berkumpul..dengan cikgu-cekgi pun ada... " betul ada budak kena histeria ker," tanya aku kat seorang budak sekolah.." betul la abe," balas budak itu.

Aku terus masuk dan mula merayau-rayau sekitar sekolah macam aku sendiri yang terkena histeria..maka nampak la aku budak-budak perempuan yang sedang menangis..teresak-resak seperti bayi minta disusukan..ramai la yang berkumpul mengerumuni makhluk Tuhan yang terkena histeria ni..

Sekali lagi mata aku tertumpu pada seorang budak lelaki dengan tangan kanannya berlilit kain kuning..dia seperti sedang bercakap-cakap dengan seorang budak perempuan yang terkena..tertanya-tanya la aku apa ke hal la budak ni..hasil borak-borak aku dengan kawan-kawannya..budak laki ni memang pandai mengubat..pengetua sendiri pun kata begitu..takjub aku sekejap..bagos..elok la ada yang boleh membantu..

Selepas seketika, ada juga kedengaran budak-budak menjerit..menangis..berselang-seli..bersahut-sahutan..kehairanan aku terus bertambah..betul ke budak-budak ni..dalam sibuk aku dengan geng lain berborak dengan puan pengetua sambil ditemani dengan Pengarah Pelajaran negeri, ada juga yang pelajar melakukan perkara yang sama..

Serba sedikit fakta..30 pelajar perempuan yang terkena..dipercayai berpunca daripada seorang pelajar perempuan tingkatan 2..kena tegur dengan cikgu sebab tidur dalam kelas..langsung menjeliang dan terus menangis..tak tahu mana datang kuasa, tiba-tiba berjangkit pada pelajar yang lain.sebelum ni, budak ni pun tak berapa sihat..pengsan..kebetulan lagi..rata-rata pelajar yang terkena, pernah terkena juga sebelum ni ketika mengikuti perkhemahan badan uniform di Bukit Kluang..kebetulan lagi pula, sekolah ini bersebelahan dengan kubur lama..

Kita biasa diajar..ni pun ajaran agama..syaitan dan iblis terikat dalam bulan Ramadhan..tapi masih lagi tinggal jin dan makhluk halus yang lain..mesti ramai pembaca yang tertanya bagaimana kejadian ini boleh berlaku dalam bulan mulia ni..aku sendiri pun tak sebijak mana boleh menjawab pertanyaan ini..

Yang pasti, histeria ini..kalau seorang yang kena, kita tak panggil histeria..bila ramai, ia makin menjadi-jadi..yang kerap menjadi mangsa, perempuan..memang 'tradisional' la kumpulan sasaran ni..seperti juga yang terjadi di sebuah sekolah di Pahang itu..ada juga yang berkata-kata..lemah semangat..psikologi saja..betul la dia kena sampuk..tempat tu memang keras, ada penunggu, tempat 'buangan'..ala, saja tak nak puasa...dia orang saja nak seronok tuh..macam-macam buah mulut orang..ikut la apa hangpa nak kata..aku cuma harap benda ni tak berulang je.

2 comments:

wanfai said...

eh eh.. ada cerita ni jugak la

manlukeman said...

ala.aku pun ada la masa tu.buat-buat tanya pulak