Sunday, September 21, 2008

Aku dan Nasyid


Lewat petang ini aku terperasaan berita ini di akhbar itu..memang menarik dibaca..memang cantik untuk difahami..memang bermanfaat jika dikupaskan..memang luas ilmunya jika berpengetahuan..

DALAM pada karyawan kita bising-bising mengenai lambakan karya Indonesia di Malaysia, Diva rasa kumpulan nasyid tersohor kita, Raihan, macam tak tergugat langsung..Masakan tidak, sudah masuk tahun kelapan Raihan menjadi tetamu kehormat di Indonesia setiap kali Ramadan. Macam tahun ini, Raihan ligat mengadakan persembahan mega di republik tersebut selama 2 minggu.
Yang istimewanya, Raihan bukan dipanggil sebagai penyeri persembahan sebaliknya menjadi kumpulan penting pada setiap persembahan yang antaranya menyaksikan mereka berkongsi pentas dengan kumpulan Gigi, Ungu serta Opick - petikan Kolum Diva La Vida - Kosmo!



Hebat bukan kumpulan nasyid ini..dari mula kemunculan sehingga sekarang, aku cukup mengkagumi mereka..nasib la SMS sekarnag ni cukup popular..kalau tidak, aku rasa belum ada sesiapa yang boleh 'beat' jualan album pertama kumpulan nasyid ini..buat kerja amal, senyap-senyap je..sedar-sedar, dekat Royal Albert pun kumpulan ini pernah buat persembahan..depan Ratu Elizabeth pulak tu..merata kumpulan ini berjalan dengan kalimah Tuhan..

Bercakap dalam makna yang lebih luas, aku suka bila orang buat kebajikan tanpa ada yang mengetahui..yang boleh jadi heboh apabila ada mulut-mulut yang memperkatakan mengenainya..sama ada tafsiran yang baik atau sebaliknya..bukan kebaikan yang suka ditunjukkan..kebaikan yang dinilai dengan WANG RINGGIT..kebaikan yang dinilai dengan MATERIAL..sampah semuanya ini..sayang..ada manusia yang sempit fikiran..

No comments: