Tuesday, September 16, 2008

Aku dan Watak-Watak Itu

Secara tiba-tiba tanpa ada yang sedar, semakin banyak pula di negara yang penuh aman ini munculnya badut-badut untuk menghiburkan khalayak rakyat...kewujudan mereka dengan lawak dan jenaka yang cukup menghiburkan..ramai yang mengakui cukup terhibur dengan persembahan yang dipertontonkan..

Butir-butir lawak dijaja ke sana-sini..mengharapkan hilai tawa penonton..seantero Malaya sudah tahu..yang lebih melucukan, kemunculan badut-badut ini bukan berseorangan atau one man show..mereka juga tetap disokong oleh tukang karut-marut yang petah juga berkata-kata..semakin rancak persembahan mereka..Jenaka yang diselang seli dengan percakapan tukang karut..cukup menggeletek usus perut sehingga ke medula oblangata..

Tidak lupa, ketika persembahan disajikan, golongan ini juga turut membawa haiwan peliharaan masing-masing..anjing..untuk menyalak bukit..menghebohkan apa yang ingin disampaikan..maka bergema seluruh alam salakan anjing-anjing ini..

Kompang dipalu...gendang bertalu-talu..mercun meletup sahut-sahutan..berbelit-belit lagu dimainkan..seronok agaknya persembahan ini..hairan juga melihat senario ini..ada yang terhibur..ada juga yang menggeleng kepala..tak kurang juga yang tidak faham apa yang cuba ingin disampaikan oleh watak-watak ini..

Ketika ini, aku mula berfikir kebelakang..terkenang watak Hang Tuah..yang cukup taat setia kepada baginda Sultan..Hang Jebat, penegak keadilan meskipun ditentang hebat..Tun Perak, cukup bernas buah fikirannya memberi nasihat..Tun Mutakhir..pembelot bertalam dua muka, menjual negara...Patih Karma Wijaya, si kaduk naik junjung yang lupa dimana bumi dipijak..

Akhirnya, aku juga ingin tahu, siapakah yang akan dinobatkan sebagai aktor komedi terbaik..aktress komedi terbaik, pembantu komedi terbaik, skrip komedi terbaik dan cerita komedi terbaik..pastinya mereka juga ternanti-nanti anugerah ini disampaikan..

manlukeman: aku lebih suka memerhati

3 comments:

wanfai said...

aku rasa yg paling komedi skrg nabil... tapi aku lagi suka harun salim bachik masa dia berlakon gado-gado dulu

manlukeman said...

aku suke dua-dua

wanfai said...

tapi nabil masa kat rja lawak je lawak... bila dah keluar, dah tak lawak pun