Wednesday, August 13, 2008

aku dan Puasa

ada sesiapa sanggup naik van ni ????

Sebelum terlupa..selamat menyambut Bulan Kemerdekaan...aku tetap tidak lupa tanggal 31 Ogos 1957 sebagai tanggal keramat..negara aku bebas daripada cengkaman penjajahan berbentuk pemerintahan..apa-apa pun, jangan teruskan biarkan hidup kita terus dijajah MINDA..

Tinggalkan bulan kemerdekaan sebentar, aku sebenarnya menghitung hari untuk ke sampai ke Ramadhan..makna ye..seluruh umat Islam sedunia berpuasa..Bulan yang penuh dengan keberkatan..segala amalan terus naik ke Penghitung tanpa ada tapisan...

Selain bersahur, berbuka puasa, solat terawih, makan moreh, tadarus al-Quran, Lailatul Qadar, ada juga benda lain yang popular semasa bulan rahmat ini menyelusuri waktunya..

Hehehhee..pasti ada yang sudah nampak meneka apa yang kau maksudkan..orang tak puasa..(termasuk la aku pada satu ketika dulu)..aku mengaku..orang yang lemah tanpa iman yang kuat..

Kebetulan aku berminum kopi dengan rakan lama di sini..ada butiran yang penting dia sampaikan..

Awas kepada peniaga yang menjual makanan pada waktu yang tidak dibenarkan kerana tindak-tanduk anda itu sebenarnya diperhatikan.

Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MP KB-BRI) telah membentuk Unit Penyamaran untuk mengesan seterusnya mengambil tindakan terhadap mereka yang ingkar.

Pengarah Penguat Kuasa MPKB-BRI, Ramly Che Hussien berkata, peniaga dilarang menjual makanan sebelum pukul 3 petang sepanjang Ramadan seperti termaktub di bawah per aturan MPKB-BRI.

Ujarnya, penyamaran itu dilakukan oleh anggota penguat kuasa yang tidak memakai uniform bagi mengelirukan peniaga yang sebelum ini menggunakan khidmat ‘tonto’ untuk megesan operasi MPKB-BRI.

"Kita akan mula intip dan kumpul maklumat sebanyak mungkin premis-premis yang tidak mematuhi arahan ter sebut. Operasi kelak turut melibatkan Majlis Agama Islam Kelantan bagi menangkap pesalah-pesalah ini yang jelas mencemarkan kesucian bulan mulia ini," ujarnya kepada aku..

Menurutnya, tindakan itu turut melibatkan pengusaha-pe ngusaha bukan beragama Islam yang perlu mematuhi larangan tersebut yang cuma berkuatkuasa pada bulan Ramadan ini.

ps: jangan sampai kantoi

2 comments:

wanfai said...

makan gaji buta ke time keje pun sempat update blog lagi...

manlukeman said...

bukan makan gaji buta..pengisian masa yang penting...blog aku ni kan 'ilmiah' sikit...hahahaha