Friday, August 15, 2008

Aku dan Cakap Tak Serupa Bikin


Seperti biasa tepat jam pukul 8 malam, sure semua orang menempel depan tv...nak tengok berita..tak kira saluran mana, asalkan menghidangkan berita-berita bernas buat paparan untuk pengetahuan umum..

Macam orang-orang lain, malam semalam, pada waktu yang sama, aku pun tengok berita..saluran pilihan aku adalah TV3...ada satu berita yang menarik perhatian aku..mengenai satu isu yang beberapa hari yang lalu menjadi satu topik hangat...forum tut ****** .....hasil daripada paparan berita itu semalam, aku rasa isu ini dah jadi macam anti-klimaks...seperti yang kerap berlaku...Cakap Tak Serupa Bikin...

Dari mula nak buat forum ni, sampai dah buat pun, pelbagai pihak yang menentang..mahu menghalang forum ini daripada diteruskan..bermatian-matian NGO Melayu Islam memberi amaran, menentang kebiadaban pihak-pihak itu yang terlalu cerdik pandai menggunakan ruang demokrasi untuk membincangkan sesuatu yang cukup sensitif..

Selepas itu, berjela-jela la kenyataan dikeluarkan oleh pelbagai pihak, bermula dari orang biasa bawak sampai ke peringkat pak-pak menteri..semua membulatkan satu kenyataan yang sama..ia perlu dihentikan dan tindakan keras perlu dikenakan terhadap si bijak pandai itu..

Aku pasti ada orang yang bersama aku menunggu 'TINDAKAN' itu diambil selepas amaran tidak diendahkan tapi selepas malam semalam, hambar aku rasa...kenapa la benda-benda macam ni selalu jadi..naik muak aku...yang aku dapat dengar dari berita semalam..'Kita perlu teliti kesalahan mereka, itu, ini, tak boleh ambil sebarang tindakan tanpa kaji dulu'...sedih aku..walhal, ada seorang tu dah beria-ria bercakap seolah-olah 'TINDAKAN' akan dikenakan...kena pulak yang seorang ini, yang ada portfolio berkuasa, cakap lain...CAKAP TAK SERUPA BIKIN...kalau kita ikutkan kronologi cerita ni, orang ni jugak la antara yang konon ye nak kenakan 'TINDAKAN'....


Manlukeman: Aku selalu doa tak jadi macam orang begini.

2 comments:

ondscene said...

Salam dari saya utk saudara..

Menarik baca ur blog especially about tugasan sebagai journalist.

Maybe we can share a story. or just have a kopitiam ke...

my blog baru je wujud about a month ago yg seppatutnya saya dah buat lama dah..!!!

u can reach me at ondscene.blogspot.com

saya add ur link to my blog

manlukeman said...

tq bro..baru buat je blog ni..banyak lg nk kena repair..selamat berBLOG..