Saturday, August 16, 2008

aku dan Pingat Olimpik 2008


Pagi ini semua rakyat negara ini pasti bergembira apabila kilauan pingat mula bersinar dalam kem Olimpik 2008 setelah penantian 12 tahun tanpa pingat di sukan berprestij taraf dunia ini. Pemain badminton negara, Lee Chong Wei berjaya melangkah ke slot akhir apabila menewaskan pemain Korea Selatan, Lee Hyun-il 21-18, 13-21, 21-13 di Universiti Teknologi Beijing.


Cuma, kita tak tahu apa warna pingat tersebut, sama ada Emas atau Perak. Jangan main-main, Chong Wei nak lawan dengan dengan jaguh dari China, Lin Dan yang juga pemain No. 1 dunia ketika ini. Daripada 13 pertemuan, kali mamat dari China ni menang..Kali terakhir kita menang di Sukan Olimpik adalah pada Temasya 1996 di Atlanta apabila pasangan Cheah Soon Kit-Yap Kim Hock meraih perak, manakala Rashid Sidek memenangi gangsa.


Biarla apa sekali pun warna pingat, pencapaian mamat ni sesuatu yang boleh dibanggakan..Aku ucapkan selamat la pada mamat ni walapun aku tau dia tak baca blog cabuk aku..


Bercakap-cakap pasal benda ni di kedai kopi..ramai yang seronok..tapi dicelah-celah kerancakan memuji mamat ni, terselit satu suara yang akan membuat semua orang garu kepala..."Korang nak bagi ke duit RM1 juta kat mamat ni bila dia menang Emas, takpun RM300,000 kalau dapat Perak," tanya orang tua ni di khalayak ramai..Pelik soalan orang tua ni.."Aku tak halalkan duit aku digunakan untuk bayar pada mamat ni. Membazir tak tentu pasal dengan angka sebesar tu," tambahnya lagi...


Tercengang orang bila orang tua ni terus berlalu lagi pergi..meninggalkan orang-orang di kedai kopi itu dengan tanda tanya...termasuk aku...


manlukeman: ada kawan aku pun marah pasal benda ni, bezanya masa tu aku dah tau kenapa..

No comments: