Saturday, August 9, 2008

Aku dan Kota Bharu


Pejam celik, pejam celik, dah setahun aku bertapa di negeri yang cukup sinonim dengan gelaran Serambi Mekah ini..masa mula-mula dapat tau aku kena tukar ke sini, rasa macam nak pecah kepala..kebetulan masa tu dah ada benda yang aku fokus dalam kepala, tambah pulak dengan benda baru ni (kena transfer), lagi membuat darah muda aku tersirap..macam-macam soalan tertunjal dalam kepala ni, rasa macam nak meletup..antaranya, patut ke ketika itu, aku yang bodoh ni layak ditugaskan ke state..sampai rasa nak tumbuk orang pun ada masa tu (berani ke aku)...mengeluh, merenung panjang aku...apa-apa pun, aku terima ini sebagai CABARAN baru dalam hidup aku..(ayat retorik, abaikan)...

memulakan tugas aku di sini, rasa macam orang patah kaki nak berjalan semula..kekok aku..dengan suasana, persekitaran, kerenah dan yang penting dialek yang berbeza, serabut perut aku..terkapai-kapai la aku nak cari bahan, nak perkenalkan diri, nak kenal orang, nak kenal kawan-kawan sebidang..tergagap-gagap macam budak kecik aku bercakap..

tugasan pertama, kes jenayah rogol..budak bawah umur..yang buat benda tak senonoh ni..budak layan 'barang'..siap Ketua Polis (KP) Negeri turun sekali..geleng kepala aku..senyap je masa aku jumpa kakak kepada mangsa..nak cakap pun takut-takut..simpati aku..dunia nak kiamat..'binatang' lebih ramai dari manusia..satu benda yang menarik aku nak kongsi jugak..aku kena tegur salam perkenalan dengan KP masa tugasan aku ni.."awat hang ni kecik sangat, betul ke keje ******," jerkah orang tua ni.."makan banyak sikit, kasi badan besar," tambahnya lagi...tak pasal-pasal aku jadi bahan pula masa tu..tapi aku mampu menguntum senyum..orang mula mengenali aku..

Bertugas di negeri ini rasa berlainan ketika aku di HQ..aku tak tau la kalau state lain turut merasai pengalaman yang sama..dalam satu-satu tugasan yang melibatkan program atau lebih senang kata, majlis formal, orang macam aku ni kena terhegeh-hegeh nak dapat bahan yang basic (sape kerja ni, tau la makne ayat aku ni)..organizer layan pun macam acuh tak acuh..aku jadi pelik..berbeza di HQ, orang kerja macam aku ni disuap macam-macam (bukan makanan, bukan hadiah) sampai tak larat nak hadap..layan pun macam raja..kalau ada organizer buat macam ni, sah la kena sumpah seranah..entah..bukan niat nak tuding jari pada siapa-siapa...aku bukan nak mintak layanan macam raja..cuma, profesional dalam memberi kerjasama..aku ni nak buat tugasan..untuk hebahan..untuk kebaikan bersama..tapi kalau aku sorang-sorang buat kerja, tak boleh jugak..menulis kalau bukan di kertas, nak tulis kat mana..tak kan nak tulis kat muka..

Lupakan benda tak best tu, cerita sedikit pasal member-member seangkatan aku di sini..rata-ratanya cukup menyenangkan aku..semua satu kepala..satu wawasan..menghasilkan tugasan yang terbaik..mudah aku nak buat kerja..tak buat kerja pun jadi mudah..seronok aku dengan mereka-mereka itu..biarpun pada mulanya aku agak kaku untuk bertegur sapa tapi lama kelamaan dah boleh tepuk dahi masing-masing...happening budak-budak ini..keakaraban itu diterjemahkan melalui hari keluarga yang berjaya dianjurkan baru-baru ini..semua rakan-arakan seangkatan, tidak kira-kira apa latar belakang logo..berkumpul semuanya..memang kemuncak segala-galanya..(macam AIM)..semua bertungkus lumus nak memastikan 'hari jadi' itu menjadi satu momen yang tidak aku dilupakan oleh sesiapa pun..aku bangga menjadi sebahagian daripadanya..


ps: Tabik hormat..Penghargaan untuk KAWAN...

No comments: