Friday, August 8, 2008

Aku dan Penulisan


Berputar semula pada hari pertama masuk ke pejabat ini..benda pertama yang aku kena buat..translation...aku ingat lagi..aku kena bikin ranking terbaru Sukan Tenis Dunia..nampak macam mudah..tapi bila nak jadikan bahan berita, punya susah..berkerut muka bos bila chek translation aku (bukan tak ok, tapi kurang ok untuk berita)...

Selepas itu, aku diberi tugasan luar..tugasan luar yang pertama, liputan orang (manusia) berlumba dengan kuda..aku fikir la, sah orang ni gila...semata-mata hanya nak cipta rekod..tapi bangga oooiii..dia boleh keluar surat khabar (hehehehee)..apa yang aku buat untuk tugasan ni, tengok saja..enjin aku belom panas lagi..masih blur apa nak kena buat..

Haa..lepas tu, baru aku kena buat sendiri..ni yang best nak cerita..secara tak sengaja, aku duduk dalam mesyuarat tertutup bersama Timbalan Menteri Pelancongan ketika itu, Datuk Lim Siang Chai...sepatutnya orang macam aku ni tak boleh masuk..tapi sebab aku ni blur, main redah aje, tiba-tiba boleh tercongok dalam bilik tu..Datuk siap tegur aku..'ha, ini kawan kita, bagus-bagus', (merujuk kepada tempat aku kerja la)..langsung tersengih aku..esok ye, aku dapat byline pertama selepas seminggu aku kerja..

Bertitik tolak itu, aku diberi peluang untuk tugasan-tugasan lain yang lebih mencabar antaranya mengetuai sebuah MEJA (kira macam unit)...konon ye senior la (entah, aku tak rasa pun camtu)..kenala aku buat macam-macam asignment..sampai satu peringkat, tiap-tiap hari aku punye tugasan macam sama je..siap ada orang kata aku punye asignment sampah...termasuk siri-siri penyiasatan dan penyamaran (macam polis pulak)..sehinggalah aku ditukar ke negeri Cik Siti Wan Kembang untuk mengukuhkan operasi di sini (kata bos aku la, betul ke tak, jangan tanya aku)..

Banyak benda lagi aku nak kena belajar, lebih-lebih lagi benda sangkut paut MAHKAMAH..memang aku bodoh..jujur aku cakap..(ni dah reti sikit-sikit)..dulu masa di HQ, aku tak merasa buat benda ni..maklum la...tugasan diberi mengikut di mana letak ye MEJA seseorang itu...bila dah jaga state ni, semua benda kena buat..jadi all-rounder..letih jugak..tapi kalau play smart, letih tu tak rasa (pandai-pandai la nak hidup)...

Tapi..kesimpulannya aku masih baru lagi dalam kerjaya ini..budak baru belajar...masih nak merangkak..ada lagi selok belok yang aku tak tempuh lagi..hutang lalang yang aku tak tebas lagi..rimba sungai aku tak redah lagi...sekarang ni, aku sendiri tak tahu nak tulis apa, sampai BLOG ni pun jadi mangsa..siapa yang nak baca, bacala..aku tak larang..aku tak paksa..

ps: Jangan jadi blur aku kerja apa, lu pikir la sendiri (Nabil yang kata)

No comments: