Friday, August 8, 2008

AKu dan Kerjaya


Jangan tanya aku kenapa aku pilih kerjaya ini..aku sendiri takde jawapan..nak kata aku minat, entah la,sampai sekarang aku sendiri tak tahu aku minat ke tak..masa aku datang interview dengan syarikat aku sekarang ni, siap aku berlawan cakap dengan panel-panel yang ada depan mata aku..ada ke tanya kenapa aku tinggalkan syarikat lama aku, nak masuk tempat baru, walhal di sana lebih bagus, gaji lebih besar, company pun ada nama.. "sini tawar kerja tetap, kalau tak, saya pun tak nak," selamba aku jawab...dengan latar belakang education aku yang berlainan, gagah juga aku masuk pintu pejabat kerja aku sekarang..tinggalkan tenpat kerja lama aku yang lebih tegap, ada nama, masyuk...(orang kata la)

Mak ayah aku sendiri terkejut dengan keputusan aku nak join bidang.."boleh ke kau buat," tanya ayah aku...angguk kepala saja aku..langsung berpesan la orang tua itu pada ku..."Takpe la, yang ni tawar tetap, cari pengalaman, cari landasan, ada change baik, cabut," pendek saja pesan orang aku ni..Apa yang aku fikir, nak cari rezeki halal..sampai masa aku nak kena sara keluarga..

Nak jadi cerita, dah dekat tiga tahun aku di sini, macam-macam aku tempuh..setiap apa tugasan yang aku buat, tersemat cantik dalam kepala ni..dari langsung bodoh dah jadi bawah sikit dari cerdik...dari kena herdik tiap-tiap hari, aku pulak herdik orang (betul ke ni)..dari berlari ke meja bos tiap-tiap hari, bos pulak datang cari aku..dari tiap-tiap hari tengok longkang, sampah, tempat letak kereta, orang berjudi, orang jual VCD dan DVD, orang suka mengampu (ooppsss), tengok orang bergaduh, tengok mayat, sampai jumpa pak-pak menteri..

Renung balik dalam-dalam, aku BANGGA dengan kerja yang aku pilih sekarang..meskipun pena aku agak terbatas..apa yang aku bangga..aku adalah sebahagian daripada SEJARAH...yakni..aku yang MERAKAM SEJARAH...

1 comment:

Unknown said...

Kalau sakit hati dengan bos, baca je kat dia pantun ni (dari buku ‘Alamak Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.