Tuesday, August 26, 2008

Aku dan Jenayah

Gambar Ihsan (Hafiz Johari - Photographer Utusan/Kosmo!)


Aku mahu bagi pujian untuk pemuda-pemudi, belia-beliawanis dan remaja zaman sekarang ni..masing-masing berani menonjolkan diri..berluma-lumba nak cipta nama..nak tunjuk kehebatan diri yang orang lain yang tak nampak..

Namun, ada juga yang tersilap langkah, lain pula yang jadi..aku sendiri pun tak 'seberani' segelintir golongan ini yang lebih kurang sama dengan umur aku..lebih sedih lagi, mereka yang terbabas itu adalah seumat dengan aku..

Tak tahu mana silapnya sampai boleh jadi macam tu..ramai orang dok tuding jari sana-sini..siapa yang perlu lebih bertangunggjawab...sudahnya, 'keberanian' golongan ini berterusan tanpa batasan dan sempadan..

Cukup saja aku lihat golongan ini ditempat aku dibesarkan..keletah dan tabiat masing-masing yang baru saja 'naik' cukup berbeza dengan zaman aku dulu..memang cukup 'berani' nak tonjolkan diri..sampai ada juga kawan-kawan aku yang teruji kesabaran masing-masing melihat 'golongan' ini..silap-silap haribulan, ada juga yang hampir makan sup 'kaki' atau 'tangan'...

Dua benda bermain dalam kepala setiap orang apabila memikirkan apa puncanya..undang-undang atau pendidikan..cukup 'hebat' ke undang-undang di negara ini untuk mencegah..cukup 'tebal' ke pendidikan yang diberikan kepada sesiapa yang hidup di negara ini


manluke: aku sedar di mana aku berpijak

No comments: