Sunday, October 12, 2008

Aku dan By Line

Entry ini aku dedikasikan kepada rakan sebidang dengan aku dari sebuah akhbar 'mainstream'..panjang aku dengar dia mengeluh mengenai 'byline' dia takde dalam story yang dibuat olehnya, cuma ada byline orang lain yang hanya duduk di pejabat di HQ sana (tu pun jr dari dia)..

Perkara ini memang kerap berlaku..lebih-lebih lagi melibatkan berita yang dirangkumkan daripada semua state..bila keluar, hanya satu nama yang tertera, walhal ia turut melibatkan 'otak-otak' yang ramai..macam terlepas pandang..kalau tak nak letak byline, elok biar tak bubuh nama sesiapa terus..

Kalau diikutkan, inilah serendah-rendah penghargaan kepada orang yang bertanggungjawab dalam menulis story itu..Keadilan itu perlu apabila individu terlibat bertungkus lumus memerah otak membuat satu-satu story itu..

Bagi rakan aku ini, dia bukan kemaruk sangat by line tuh..dah kerja bertahun-tahun, dah tak terkira sangat berapa kali nama keluar surat khabar..yang muka depan pun ada..kesian juga aku dengar cerita dia..alahai..

manlukeman: aku menulis bukan kerana nama

2 comments:

wanfai said...

reporter mana tu? sinar harian ke?

manlukeman said...

ntah..aku lupe tanye kawan aku tuh..